12 Kasım 2013 Salı

Çocuk Kamu spotları- Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı için hazırladım kamu spotları.

LEYLA DOĞAN EV                               İÇ/GÜN                      LEYLA DOĞAN
Leyla Doğan çalışma masasında çalışır. Bazı notlar alır. Laptopunu açar yazı yazar. Kendine kahve koyar.
Leyla dış ses: Ben Leyla Doğan…
Gazeteci ve yazar olarak çalışıyorum… Aynı zamanda Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın gönül elçilerinden biriyim.
Fotokopileri-notlarını karıştırır. Bir yandan çayını yudumlar.
Gönüllü olarak kadın, çocuk, yaşlı, engelli, gazi ve şehit ailelerinin yaşam kalitelerini yükseltmek için yapılan çalışmalara katkı sağlıyorum.
Toplumsal girişime ya da sivil toplum örgütü bünyesindeki etkinliklere elimden geldiği kadar destek oluyorum.
Birkaç kitap alır eline sayfaları çevirir. Masanın üzerindeki bazı fotoğraflara bakarak not defterine yazı yazar.
Gönül elçisi olduğum günden beri insanların hayatlarına daha bir merakla baktım. Dikkatle gözlemledim. Ve bu çalışmalar esnasında, insanlığın daha da güzel bir şey olduğunu anladım. Yardımlaşmanın, insan hayatına dokunmanın ne kadar güzel bir şey olduğunu, onların hayatlarına girerek, onların hayatlarına dokunarak bir kez daha anladım.
Ve bunu araştırmacı gazeteci kimliğimle birleştirerek o insanların hayatlarını fotoğraf makinemle belgelemek istedim…
Fotoğraf makinesinin diyaframını ayarlar. Eski çektiği fotoğraflara bakar.
Leyla dış ses: Bu bana heyecan veriyordu. Ve beni hayata katıyordu…
Çalışmalarımı yaparken on yaşındaki Mert Sever ile karşılaştım. Mert, ailesini kaybettikten sonra sokaklarda yaşamaya başlamış ve istismar edilmiş. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın yaptığı çalışmalar kapsamında “Çocuk Esirgeme Kurumu’na yerleştirilmişti. Bu süreçte tanıştığım Mert’in koruyucu bir aileye ihtiyacı vardı.
Çalışma masasını görürüz. Mert’in koruyucu ailesiyle olan fotoğraflarını görürüz.
Arkadaşım Esra ve eşi Ahmet yaklaşık olarak on senedir çocuk sahibi olmak için uğraşıyorlardı. Maalesef hiçbir sonuç alamadılar. Bende arkadaşlarıma Mert’ten bahsettim. Hepsi bir araya geldikten sonra gözümde canlanan mutlu aile tablosunu unutamıyorum. Artık Mert’in evi sokaklar değil ve arkadaşlarımın da çok sevdikleri bir oğlu var.
Çantasını alır ve salondan çıkar. Çalışma masasındaki notları, kitapları, bilgisayarı görürüz.
Bugün Mert’in yeni evine konuk oluyorum. Esra ve Ahmet’le sohbet edip aile olmanın hangi aşamasındalar onu gözlemleyeceğim.
Ekran siyaha düşer ve bölümün mottosu yazılır.

1.     BÖLÜM
“Aile hayatin güzelliği gibi hiçbir şey yoktur.”  OSCAR WILDE

MERT SEVER  EV                İÇ/GÜN               LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Leyla Ahmet ve Esra çiftinin kapısını çalar. Esra kapıyı açar ve Leyla’yı içeri davet eder.
ESRA: Hoş geldin Leyla!
LEYLA: Hoş bulduk.
Leyla içeri girer salonda Ahmet ile selamlaşır.
AHMET: Hoş geldin Leyla geç buyur
LEYLA: Hoş bulduk Ahmet nasılsınız?
AHMET: Çok iyiyiz teşekkür ederiz.
Hepsi salondaki koltuklara otururlar. Leyla salonu inceler. Çantasından getirdiği bir hediyeyi çıkarır. Hediye fotoğraf çerçevesidir, Leyla bugün çekeceği bir fotoğrafın onun içine konulmasını isteyecektir.
LEYLA: Bunu size ev hediyesi olarak getirdim.
ESRA: Neden zahmet ettin?
AHMET: Çok teşekkür ederiz.
Esra hediyeyi açar çerçeveyi görür, anlamlı bir şekilde teşekkür eder gibi Leyla’ya bakar. Çerçeve detayını görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet, Mert’in koruyucu ailesi olmadan önce daha küçük bir evde oturuyorlardı. Ailenin kalabalıklaşacağını düşünerek yeni bir ev bakmaya başladılar. Bir odası fazla olan bu evi tuttular. Mert ailenin yanında yaşamaya başlamadan önce bu eve taşındılar. Mert’in taşınma işlemlerine şahit olup adaptasyon sürecini uzatmak istemediler.
Esra ev yapımı taze naneli limonatasından ikram eder. Bu sırada Leyla Mert’i sorar.
LEYLA: Mert evde mi sesi çıkmıyor?
ESRA: Mert odasından bir resim yapıyor bitirmesi lazım.
AHMET: Kurstan öğretmeni ödev vermiş hevesle odasına kapandı.
Esra Mert’in odasının kapısına gider, kapıyı çalar ve onu çağırır.
ESRA: Mert oğlum Leyla ablan geldi, hoş geldin demek ister misin?
Mert çekinerek salona gelir ve Leyla ile konuşur.
MERT: Hoş geldin Leyla Abla.
Mert Leyla’ya sarılır. Hepsi gülümser. Röportaj girer.

KADIKÖY MEYDANI          DIŞ / GÜN          (LEYLA, Sokaktaki Kadın FGR)
Leyla sorular sorar.
LEYLA: Koruyucu aile denilince ne aklınıza geliyor?
KADIN: Bazı sebeplerden dolayı kendi ailesinin yanında büyüyemeyen çocuklar koruyucu aile tarafından yetiştirilir. Özellikle yaşı küçük çocuklar kendilerini sevecek destekleyecek ebeveynlere ihtiyaç duyarlar. Çocuğun eğitimini, bakımını ve sorumluluklarını üstlenen koruyucu aile bunu devlet kontrolünde yapar. Çocuk hem sokağa düşüp suça karışmaktan uzaklaşmış olur hem de topluma kazandırılır.
MERT SEVER  EV                İÇ/GÜN               LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Röportaj biter salonda oturan aileye döneriz. Mert Esra’nın yaptığı küçük kurabiyeleri yer. Ahmet ile Mert bir yandan çocuk dergisi okurlar. Leyla ile Esra sohbet eder.
LEYLA: Mert bir gününü nasıl geçiriyor?
ESRA: Okul olduğu zamanlar öğleden sonra evde oluyor, meyve tabağı hazırlıyorum ona bazı günler de çikolatalı bisküvi yiyiyor. Sonra ödevini yapmaya başlıyor.
LEYLA: Ödevini yapmak için internetten yararlanıyor mu?
ESRA: Tabii ki… Ancak internette en fazla iki saat geçirebilir çünkü kitap okuması ve çizgi film izlemesi gerekli. Bir çocuğun çocukluğunu yaşaması lazım…
Esra ve Leyla sohbet ederken Ahmet Mert ile dergi üzerine sohbet ediyor.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet çifti “Uzmanlaşmış Koruyucu Aile Modeli ”ne tam anlamıyla uygun görünüyor. Mert’in gerçek bir ailede yaşadığını hissediyor. Çünkü ona aile tarafından küçük sorumluluklar veriliyor. Böylece çocuk aileye karşı güven kazanmak için sorumluluklarını yerine getiriyor.
Mert’in televizyon izlerken, bilgisayar kullanır. Ders kitaplarına bakma ve kontrol etme detayını görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert internet ve televizyon karşısında gerektiğinden fazla vakit geçirmiyor. Ödevlerini yaparken zaman zaman ebeveynlerinden destek alıyor. Ayrıca bilime çok meraklı, resim yeteneğini geliştirmek için de kursa gidiyor. Mert gerçekten bu aileye adapte olmuş görünüyor…

2.     BÖLÜM
“Vatanı Korumak Çocukları Korumakla Başlar”. Mustafa Kemal Atatürk

MERT SEVER  EV                İÇ/DIŞ-GÜN        LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Mert ve Ahmet salondaki masada kartondan bir binayı yapmaya çalışırlar. Mert eksik parçaları arar. Leyla ve Esra balkonda Mert’in sokakta yaşadığı dönem hakkında konuşurlar.
LEYLA: Hiç eski günlerinden bahsediyor mu?
ESRA: Mert çok akıllı bir çocuk, sokakta yaşadığı dönemi atlattığına inanıyorum. “İlk Adım Evin ”de tanıştığı bir psikolog ona çok büyük destek sağlamış. Çocuk Esirgeme Kurumu’nda kaldığı süre içinde onunla bağını koparmamış. Çocuklar bizim gibi her gittiği ortama hemen alışamayabiliyor.
Esra masada eksik parçaları arayan Mert’e yardım eder. Hepsi bulduğu parçaları birleştirirler. Esra Ahmet ve Mert’i alkışlar. Esra Mert’i öper. Mert de ona sarılır. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert ailesini kaybettikten sonra sokakta kaldığı dönemde birkaç adamla tanışmış. Karnını doyurdukları için Mert’i sokaklarda dilendirmeye başlamışlar. Çocuk ve Gençlik Merkezi’nin yaptığı tespit çalışmasından sonra Mert psikolog, sosyal çalışmacı, çocuk gelişimci ve sosyologların görevli olduğu İlk Adım İstasyonu’na getirilmiş. Buradan Sosyal Rehabilitasyon Merkezi (ÇOGEM)’de kalmaya başlamış. Burada aldığı temel eğitimlerle sorumluluk bilinci oluşur, eğitim ve öğretimine kaldığı yerden devam eder.

KADIKÖY MEYDANI          DIŞ / GÜN           (LEYLA, Sokaktaki Adam FGR)
Leyla bir adama soru sorar.
LEYLA: Kimler koruyucu aile olabilir?
ADAM: Koruyucu aile olmak için bazı şartlar gerekli. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na göre; Türkiye’de yaşayıp Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak, 25-65 yaşları arasında en az ilkokul mezunu olmak ve düzenli bir gelire sahip olmak gerekiyor. Daha önemlisi ise sabırlı ve hoş görülü bir yapıda olmak gerekiyor.



MERT SEVER  EV                İÇ/DIŞ-GÜN        LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Röportaj biter eve geri döneriz.
Leyla Mert’in yanına oturur. Masanın üzerindeki bina hakkında konuşmaya başlarlar. Binadan detaylar görürüz.
LEYLA: Mert ne kadar sürede bitirdin binayı?
MERT: Dün başlamıştık babamla. O da yardım etti.
AHMET: Ben sadece fikir verdim.
Esra güler. Ahmet mütevazı davranır.
LEYLA: Mimar mı olacaksın yoksa? Çok kısa sürede tamamlamışsın, tebrik ederim.
Mert biraz çekingendir ancak zamanla alışır.
MERT: Teşekkür ederim.
LEYLA DIŞ SES: Mert Çocuk Esirgeme Kurumu’nda aldığı eğitimlerde başladığı işi bitirmeden bırakmamayı öğrenmiş. Koruyucu aileye sahip olmadan önce Mert’le oynadığım oyunlarda hep beni zekası ve farklı bakış açısıyla şaşırtmıştı. Özellikle mimariye olan ilgisi gözümden kaçmadı. Aile, ilgi alanlarında alacağı kurs ve eğitimler için sosyal çalışma görevlileriyle birlikte karar veriyor. Çocuğun sağlıklı bir doğrultuda ilerlemesi için kurumlar ve kişiler arası iş birliği yapılıyor.


3.     BÖLÜM
“Her aile bir tarihtir. Hatta okumasını bilene göre bir destandır.”
ALPOHONSE DE LAMARTINE

MERT SEVER  ODA                        İÇ/GÜN                   LEYLA/ESRA/MERT
Mert odasındaki hayvanlarla ilgili bir albüme bakar. Leyla ise Mert’ten fotoğraflar hakkında bilgi alır.
LEYLA: Mert bu köpek senin mi?
MERT: Hayır benim değil. Bakımevinde yaşıyor.
ESRA: Geçen ay köpek barınağına gittik, Mert orada yaşayan bir köpeği çok sevdi sonra ne oldu Mert anlatır mısın?
Mert hevesle köpek hakkında konuşur.
MERT: Onunla oynadım, oradaki görevli bana köpeğin bakıcısı olabileceğimi söyledi. Ona her hafta mama götürüyoruz.
Leyla ile fotoğraflara bakarlar. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert barınakta yaşayan bir köpeği sahiplenmiş. Ona her hafta mama götürüyor ve tüm aşılarını yaptırıyor. Mert gezmeyi ve yeni yerler keşfetmeyi de çok seviyor. Gideceği şehrin tarihini ve özelliklerini önceden araştırıyor ve bilinçli bir turist oluyor.
Röportaj girer.
KADIKÖY MEYDANI          DIŞ / GÜN       (LEYLA, Sokaktaki Çocuk FGR)
Leyla bir çocuğa soru sorar.
LEYLA: En çok ne yapmayı seviyorsun?
ÇOCUK: Oyun oynamayı seviyorum, arkadaşlarımla sokakta oynamak ya da ailemle pikniğe gitmek çok hoşuma gidiyor.
Leyla çocuğun annesine sorar.
LEYLA: Çocuğunuzun zevk aldığı şeyleri yapması için gerekli çabayı gösterdiğinize inanıyor musunuz?
ANNE: Çocukların enerjisi hiç bitmiyor, bütün gün oynamak gezmek istiyorlar. Ailecek hafta sonları pikniğe, denize yakın şehirleri ziyarete gidiyoruz. Yeterli olmayabilir. Okul kapandığında ise spora bazen de sanatsal kurslara gönderiyoruz. Daha çok arkadaş edinmesi için destekliyoruz.
Röportaj biter Mert’in odasına geri döneriz.

MERT SEVER  ODA                        İÇ/GÜN    LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Leyla, Esra ve Ahmet Mert’in odasındadır. Ahmet Mert’e takılır.
AHMET: Oğlum odana misafir geldik bakalım bize ne ikram edeceksin?
Mert sağa sola bakar, yiyecek bir şey olmadığını görür.
MERT: Annemin kurabiyelerinden getireyim mi?
Hepsi gülerler. Mert’in yaptığı resimlerden birkaçı duvardadır. Leyla’nın ilgisini çeker.
LEYLA: Mert sen hep bina resmi çiziyorsun, bu neredeki bina?
Mert resmin yanına gider öğretici bir şekilde anlatır.
MERT: Leyla abla öyle bir bina görmedim, aklımdan çizdim. Öğretmenim ödev vermişti. Hayalimdeki bina o.
ESRA: Mert belki büyüdüğünde bizim için o binayı yapar.
MERT: Sizin için çok büyük havuzlu bir ev yapacağım. Bir sürü de köpeğimiz olacak.
Hepsi gülerler. Mert resimleri göstererek anlatır.
LEYLA DIŞ SES:  Gördüğüme göre Mert ailenin esprili tarzına alışmış. Büyüyünce aileden ayrılma planları yok. Büyük bir evde kocaman bir aile olarak yaşamayı düşünüyor. Kendini ailesinin yanında güvende ve mutlu hissediyor.
4.     BÖLÜM
“Çocukluğu olmayanın gençliği de olmaz.” Nurullah Ataç

CADDE                      DIŞ/GÜN                           LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Ahmet ile Mert el ele tutuşarak caddede yürürler. Leyla ise Esra ile konuşur.
LEYLA: Esra tam bir aile olmuşsunuz. Tüm sıkıntıları atlattınız sanırım.
ESRA: Neyse ki hepsi geçmişte kaldı hem bizim için hem Mert için.
Mert Ahmet ile dondurmacının önüne gelir. Ahmet ona dondurma isteyip istemediğini sorar. Mert de kibarca başıyla onaylar. Ahmet ona dondurma alır.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet Mert’in koruyucu ailesi olmak için Çocuk Hizmetleri Müdürlüğü’ne başvurdu. Gerekli evrakları hazırlamak ve gelecek cevabı beklemek aile için zorlu bir süreçti.
Mert dondurma yer. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Bir yandan Mert’in uyum sağlayıp sağlamayacağını düşünürken diğer taraftan da kendi ailelerinin ve yakın çevrelerinin bu durumu nasıl karşılayacağını kestiremediler. Ancak sonuç korktukları gibi olmadı. Mert ile daha önceden vakit geçirdikleri için uyum süreci başarıyla geçti. Esra’nın ve Ahmet’in koruyucu aile olacağını öğrenen aileleri ise onlara tam destek verdi.
Röportaj girer.
KADIKÖY MEYDANI                      DIŞ / GÜN                (LEYLA, Adam FGR)
Leyla sokakta sorular sorar.
LEYLA: Koruyucu aile ve çocuk arasında yaşanan zorluklar size nasıl aşılır?
ADAM: Çocuk çok hassas bir varlıktır. Biz büyükler olarak onlarla iletişime geçerken daha dikkatli davranmalıyız. Çocuğun ve ailenin geçmiş yaşantısı önemlidir ancak bunu yeni kurulmuş bir aileye yansıtmamak lazım. Çünkü adı üstünde yeni bir aile kuruluyor. Aile her türlü zorluğun üstesinden gelir.
Röportaj biter caddeye geri döneriz.
CADDE                      DIŞ/GÜN                          LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Esra dondurmasını bitiren Mert’e ıslak mendil verir, temizlenmesine yardımcı olur. Bu esnada Leyla Ahmet ile konuşur.
AHMET: Düşününce garip geliyor. Mert eğer kurumda ya da bizim yanımızda olmasaydı sokaklarda başkaları tarafından istismar ediliyor olabilirdi.
LEYLA: Mert çok şanslı bir çocuk.
AHMET: Bizde şanslıyız ki Mert’i bulduk.
Mert babasına bakar. Ahmet ilerler Mert’in elini tutar. Üçü sokakta yürürler arkadan onları görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Ahmet ve Esra Mert’in geçmişte yaşadığı kötü günlerden ders çıkarmışlar. Yakın çevresindeki arkadaşlarına sokakta istismara uğrayan çocuk gördükleri takdirde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın “Aile, Kadın, Çocuk ve Engelli” hattı ALO 183’ü aramalarını öneriyorlar. Çocuk Hizmetleri Müdürlüğü’nde çalışan uzman kadronun her aşamada başvuranlara tam destek sağladığını anlatıyorlar.

5.     BÖLÜM
“Aile yaşamı gibisi yoktur; bir ülkenin yükselmesi ev ve aile sevgisine bağlıdır.” CHARLES DICKENS

PARK                         DIŞ/GÜN                         LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Esra ve Ahmet bankta otururlar. Leyla Mert’in boynuna fotoğraf makinesini takar ve nasıl kullanacağını öğretir.
LEYLA: Mert bak buraya basman lazım.
MERT: Tamam Leyla Abla, ben bu menekşenin fotoğrafını çekmek istiyorum.
LEYLA: O zaman daha yakınına gitmelisin, açını belirlemen lazım.
Mert çiçeklerin fotoğrafını çekmek için daha yakına gider. Leyla ise onun hemen yanındadır. Mert çiçeğin yanına oturur.
MERT: Böyle yandan çekmek istiyorum.
LEYLA: Birkaç tane çekersen en güzelini seçebilirsin.
Mert birkaç tane fotoğraf çeker diğer çiçeklerle ilgilenir. Esra ve Ahmet gülümseyerek onu izlerler.
LEYLA DIŞ SES: Mert söz dinleyen uslu bir çocuk. Ailesi tüm enerjisini kendini geliştirme yolunda harcaması için onu doğru yönlendiriyor. Vaktini parkta ve kurslarda geçirmenin önemini anlamış. Okul ve oyun arkadaşlarının düzenlediği etkinliklere katılarak serbest zamanını iyi değerlendiriyor.
Röportaj girer.
KADIKÖY MEYDANI                      DIŞ / GÜN               (LEYLA, Kadın FGR)
Leyla halka soru sorar.
LEYLA: Çocuğun topluma uyumunda ailelerin ne gibi görevleri olabilir?
KADIN: Çocuk yaşıtlarıyla birlikte hareket etmeli. Tabii bunu yaparken ailesinin ya da uzmanların gözetiminde olmalı. Örneğin günlük gazeteleri okuyarak bile toplumsal bilince sahip olabilir. Medya okur-yazarlığı eğitimi alarak bilinçli bir çocuk olabilir. Aile içinde verilen eğitim kaliteli olmalıdır ki çocuk için iyi bir örnek teşkil etsin.

PARK                         DIŞ/GÜN                          LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Röportaj biter, parka döneriz.
Mert salıncağa binmek için sıra bekler. Esra ise Mert’in yanındadır.
AHMET: Mert’e küçük de olsa bazı sorumluluklar veriyoruz. En basiti evde Esra’ya yardım ediyor. Bende bahçe ile ilgilendiğimde Mert’ten yardım istiyorum. Çok yardımsever bir çocuk…
Mert Esra ile birlikte salıncaklarda oynar.
LEYLA: Haklısın Ahmet örneğin barınaktaki köpek için yaptıkları çok önemli.
AHMET: Okula giderken bir dönem basketbol oynadı ve koçu Mert’in paylaşıma açık bir çocuk olduğunu söyledi.
Diğer çocuklarla sohbet edip birlikte oynamaya başlarlar. Diğerleriyle konuşma detayı.
LEYLA DIŞ SES: Koruyucu ailede yaşayan çocuklar normal çocuklara göre daha hassas olabiliyor. Bunun yanında ailenin çocuğu öz gibi benimseyip tutarlı bir davranış biçimi sergilemesi gerekiyor. Bu çocuğun diğer arkadaşlarının yanında farklı olmamasını sağlayan temel etkenlerden biridir. Koruyucu aile olmak isteyenler öncelikle Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı-Koruyucu Aile Birimi’ndeki eğitimlere katılıp, koruyucu aile olmaya uygundur onayını almaları gerekiyor. Aksi takdirde kimse kurumdan çocuk alamıyor.
6.     BÖLÜM
“En iyi eğitimli kişi, yaşadığı hayatı en iyi anlayandır.”  ( Hellen Keller )

RESİM KURSU         İÇ/DIŞ/GÜN     LEYLA/ESRA/MERT/AHMET/Çocuklar
Mert resim kursundadır. Leyla, Esra ve Ahmet uzaktan izlerler. Mert diğer çocuklarla iletişim halindedir.
LEYLA: Onların resimleri hakkında fikir yürütüyor.
ESRA: Evet kurs öğretmeni ona küçük ressam adını taktı.
LEYLA: Ben dayanamayacağım minikleri yakından izlemeye gidiyorum.
Leyla makinesiyle fotoğraf çekmek için masada resim yapan çocukların yanına gider. Esra ve Ahmet bir masaya otururlar.
LEYLA DIŞ SES: Çocukların hepsi küçük birer ressamdır. Onlar hayallerindeki dünyaları çizerler. Büyüdükçe resim yapmayı bırakırlar, kimisi de devam eder, bu işi meslek olarak seçer. Bu da yeteneğin eğitimle birleştirilmesi sonucu ortaya çıkar. İşte bu yüzden eğitim çok önemlidir. Mert’in ileride ne olacağını şu an kestiremeyiz ancak onun önüne seçenek sunarak kendinin belirlemesine izin verebiliriz.
Röportaj girer.
KADIKÖY MEYDANI                      DIŞ / GÜN              (LEYLA, Adam FGR)
Leyla meydanda insanlara eğitimin önemi üzerine sorular sorar.
LEYLA: Çocuk iyi bir meslek seçmesi ve topluma yararlı olabilmesi için temel şart nedir?
ADAM: Temel şart iyi bir eğitimdir. Öncelikle çocuk ailede eğitim almaya başlar. Atalarımız ne demiş “Ağaç yaşken eğilir” sonra okula gidince eğitim ve öğretime devam ederler. Büyükler çocuklar için rol modeldir. O yüzden aile bireyleri ve eğitmenlere çok iş düşüyor. Çünkü geleceğimiz çocuklarımızın elinde.

RESİM KURSU         İÇ/DIŞ/GÜN             Leyla/Esra/Ahmet/Mert/Öğretmen
Röportaj biter kursa geri döneriz. Mert yaptığı resimleri kurs öğretmenine gösterir ikisi konuşurlar.
ÖĞRETMEN: Mert öncelikle sana verdiğim ödevi zamanında yaptığın için teşekkür ederim.
MERT: Ödevimi beğendiniz mi öğretmenim?
ÖĞRETMEN: Evet çok beğendim, senin kullandığın renklerin uyumunu seviyorum.
Resimlerden detaylar görürüz. Mert resimlerine bakarak konuşur. Öğretmen ise onu cesaretlendirir.
ÖĞRETMEN: Mert bu hafta sana değişik bir ödev daha vereceğim. Sadece iki renk kullanarak resim yapacaksın.
Mert bir an şaşırır öğretmeninden açıklama ister.
LEYLA DIŞ SES: Mert okulda ve kursta verilen ödevleri hiç aksatmadan eve gidince hemen yapıyormuş. Bu da sorumluluk sahibi olduğunu gösterir. Ahmet onun resim derslerine hiç ara vermemesini istiyor. Esra ise müzikle ilgilenmesini onun bir enstrüman çalması istiyor. Mert’in ailesi onun sanattan ve spordan kopmaması için ellerindeki imkanları seferber ediyorlar. Ailenin çabasını gören Çocuk Hizmetleri görevlileri ise aileyi örnek olarak gösteriyor. Herkesin amacı ortak: Yaşamında doğru tercihler yapan bir çocuk yetiştirmek.


7.     BÖLÜM
“İnsanlar, birbirlerine yardım etmedikleri gün insanlık yok olur, karşılıklı dayanışma olmazsa toplumlar olmaz.”
Walter Scott

SOKAK                                   DIŞ/GÜN             LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Mert ve Ahmet ellerinde resim dosyalarına bakarak yürürler. Mert heyecanla Ahmet’e bir şeyler anlatır. Esra ve Leyla konuşur.
LEYLA: Mert’in geleceğini düşündüğün oluyor mu?
ESRA: Düşünmez olur muyum, mesela Mert okuyacak üniversiteye gidecek. Ya bizden uzakta bir yere giderse diye düşünüyoruz bazen. Hem o zamana kadar daha fazla alışacağız.
Mert Esra’nın yanına gelir elinden tutarak kulağına bir şey fısıldar. Leyla hemen bir fotoğraflarını çeker.
ESRA: Tamam Mert ben izin veriyorum.
Mert sevinerek Ahmet’in yanına gider.
LEYLA DIŞ SES: Mert bir şey yapmak isterse hem annesinden hem de babasından onay alıyor. Çocuk Esirgeme Kurumu’nda yaşayan çocuklar orada çalışan psikolog, çocuk gelişimcisi ve sosyologlara danışarak hareket ediyor. Çocuğun kendi kararlarını verebilecek yaşa gelene kadar destek alması gerekir.
Röportaj girer.
KADIKÖY MEYDANI                      DIŞ / GÜN             (LEYLA, Kadın FGR)
Leyla soru sorar.
LEYLA: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın çocuklar için yaptığı hizmetler hakkında bilginiz var mı?
KADIN: Bakanlık, korunmaya muhtaç çocukları, Evlat edindirme, Koruyucu Aile, Çocuk Evleri hizmetinden faydalandıracak politikalara sahiptir. Çocuklara yönelik istismarı engelleyerek, suça karışmış çocukları da topluma geri kazandırma çalışmalarını sürdürmektedir. Çocukların akademik, sportif, kültürel, sanatsal başarılarını arttırmak için çalışmalar yapmaktadır.

SOKAK                                   DIŞ/GÜN             LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Mert ve Ahmet bir dükkandan çıkarlar. Mert’in elinde yapboz vardır. Mert çok sevinçlidir. Kutunun üzerindeki resimleri inceler.
LEYLA: Mert baban ne aldı sana?
MERT: Yapboz aldı.
LEYLA: Tek başına mı yapacaksın?
MERT: Umarım tek başıma bitiririm.
Esra Mert’e soru sorar. Mert hınzırca güler.
ESRA: Poşetin içindekiler ne?
MERT: Boya aldık, ödevim için yeni malzemeler gerekliydi.
AHMET: Eve gidince ilk işimiz ne?
Ahmet’in sorusundan sonra Mert coşkuyla cevap verir.
MERT: Resim ödevini yapmak.
AHMET: Aşk olsun maçı beraber seyretmeyecek miyiz?
Mert bir an maçı hatırlar.
MERT: Aa evet maç vardı, sen izlerken ben bir yandan resim yaparım.
Hepsi gülerler. Esra da onların yanına gider üçü caddede eğlenerek yürürler. Leyla onların fotoğraflarını çeker.
LEYLA DIŞ SES: Arkadaşım Esra ve Ahmet’i Mert ile tanıştırmak hayatımda yaptığım en güzel şeylerden biri. Mert’i ne kadar güzel yetiştirdiklerini görüyorum. Umarım hayatta her şey istedikleri gibi olur. Çektiğim bu fotoğraflardan birini fotoğraf çerçevelerine koymak üzere onlara göndereceğim. İşte “Biz Büyük Bir Aileyiz”.
LEYLA DOĞAN EV                                      İÇ/GÜN                             LEYLA
Leyla eve gelmiştir çantasını boşaltır.
Fotoğraf makinesini kontrol eder.
Leyla dış ses: Bugün gönül elçisi olarak Mert Sever ve ailesinin bir gününe tanıklık ettim. Onunla evlerinde taze limonata içerek nasıl koruyucu aile olduklarını konuştuk. Devlet korumasındaki bir çocuk olan Mert’in Esra ve Ahmet ile uyumunu mutlulukla izledim.
Leyla yazdıklarını düzenler. Bir yandan da not defterindekileri renkli kalemle çizer.
Leyla Dış ses: Mert ailesini kaybettikten sonra sokaklarda bazı insanlar tarafından istismar edilirken Çocuk Hizmetleri tarafından tespit edilip İlk Adım İstasyonu’na oradan da Çocuk Esirgeme Kurumu’na uzanan serüvenini bir kez daha hatırladım.
Leyla, Mert’in, resimlerinin gün içinde çektiği fotoğrafları kontrol ederek seçimler yapar.
… Mert’in sorumluluk bilinciyle öğretmeninin verdiği resim ödevini yapmasını ve babası Ahmet ile yararlı oyunlar oynamasını izledim. Öncelikle ailesinde sonra da arkadaşları ve yakın çevresinde yardımsever biri olarak bilindiğini öğrendim. Mert’in barınaktaki köpeğe sahip çıkması gözlerimi yaşartırken mimariye olan ilgisi gülümsememi sağladı.
Bilgisayarını kapar. Çektiği fotoğraflara bakar. Kamera Fotoğraflara yaklaşırken Leyla konuşmasına devam eder.
Leyla dış ses: Arkadaşlarım Esra ve Ahmet’in yıllarca çocuk sahibi olamamasına üzülürken onları Mert ile tanıştırmam birçok insan için hayırlı olmuş. Bugünkü tek dileğim herkesin mutlu bir aile için çabalaması…
Leyla masasını düzenler. Elinde Mert, Ahmet ve Esra’nın yolda yürürken çektiği fotoğrafı vardır ona bakar.
Yeni insanlarla tanışmaya ve onların hayatını belgelemeye devam edeceğim.
Fotoğraflar flulaşır. Bakanlık logosu flulaşan fotoğrafların üstüne biner. İletişim bilgileri verilir.





Hiç yorum yok:

Sanat Koleksiyonu Olan Zengin Bir Adamın Öyküsü-7

  God of Art- Sanat Tanrısı 7. ARTEMİS Sabah uyandıklarında Artemis pek bir şey hatırlamamaktaydı. Yatakta yalnızdı. Aklında tek kalan p...