LEYLA DOĞAN EV İÇ/GÜN LEYLA DOĞAN
Leyla Doğan
çalışma masasında çalışır. Bazı notlar alır. Laptopunu açar yazı yazar. Kendine
kahve koyar.
Leyla dış ses: Ben Leyla Doğan…
Gazeteci ve
yazar olarak çalışıyorum… Aynı zamanda Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın gönül elçilerinden biriyim.
Fotokopileri-notlarını
karıştırır. Bir yandan çayını yudumlar.
Gönüllü olarak
kadın, çocuk, yaşlı, engelli, gazi ve şehit ailelerinin yaşam kalitelerini
yükseltmek için yapılan çalışmalara katkı sağlıyorum.
Toplumsal
girişime ya da sivil toplum örgütü bünyesindeki etkinliklere elimden geldiği
kadar destek oluyorum.
Birkaç kitap
alır eline sayfaları çevirir. Masanın üzerindeki bazı fotoğraflara bakarak not
defterine yazı yazar.
Gönül elçisi
olduğum günden beri insanların hayatlarına daha bir merakla baktım. Dikkatle
gözlemledim. Ve bu çalışmalar esnasında, insanlığın daha da güzel bir şey
olduğunu anladım. Yardımlaşmanın, insan hayatına dokunmanın ne kadar güzel bir
şey olduğunu, onların hayatlarına girerek, onların hayatlarına dokunarak bir
kez daha anladım.
Ve bunu
araştırmacı gazeteci kimliğimle birleştirerek o insanların hayatlarını fotoğraf
makinemle belgelemek istedim…
Fotoğraf
makinesinin diyaframını ayarlar. Eski çektiği fotoğraflara bakar.
Leyla dış ses: Bu bana heyecan
veriyordu. Ve beni hayata katıyordu…
Çalışmalarımı
yaparken on yaşındaki Mert Sever ile karşılaştım. Mert, ailesini kaybettikten
sonra sokaklarda yaşamaya başlamış ve istismar edilmiş. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın yaptığı çalışmalar
kapsamında “Çocuk Esirgeme Kurumu’na yerleştirilmişti.
Bu süreçte tanıştığım Mert’in koruyucu bir aileye ihtiyacı vardı.
Çalışma masasını
görürüz. Mert’in koruyucu ailesiyle olan fotoğraflarını görürüz.
Arkadaşım
Esra ve eşi Ahmet yaklaşık olarak on senedir çocuk sahibi olmak için
uğraşıyorlardı. Maalesef hiçbir sonuç alamadılar. Bende arkadaşlarıma Mert’ten
bahsettim. Hepsi bir araya geldikten sonra gözümde canlanan mutlu aile
tablosunu unutamıyorum. Artık Mert’in evi sokaklar değil ve arkadaşlarımın da
çok sevdikleri bir oğlu var.
Çantasını alır
ve salondan çıkar. Çalışma masasındaki notları, kitapları, bilgisayarı görürüz.
Bugün Mert’in
yeni evine konuk oluyorum. Esra ve Ahmet’le sohbet edip aile olmanın hangi
aşamasındalar onu gözlemleyeceğim.
Ekran
siyaha düşer ve bölümün mottosu yazılır.
1.
BÖLÜM
“Aile hayatin
güzelliği gibi hiçbir şey yoktur.” OSCAR
WILDE
MERT SEVER EV İÇ/GÜN LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Leyla Ahmet ve Esra çiftinin
kapısını çalar. Esra kapıyı açar ve Leyla’yı içeri davet eder.
ESRA: Hoş geldin
Leyla!
LEYLA: Hoş
bulduk.
Leyla içeri girer salonda Ahmet
ile selamlaşır.
AHMET: Hoş geldin Leyla geç buyur
LEYLA: Hoş
bulduk Ahmet nasılsınız?
AHMET: Çok
iyiyiz teşekkür ederiz.
Hepsi salondaki
koltuklara otururlar. Leyla salonu inceler. Çantasından getirdiği bir
hediyeyi çıkarır. Hediye fotoğraf çerçevesidir, Leyla bugün çekeceği bir
fotoğrafın onun içine konulmasını isteyecektir.
LEYLA: Bunu size
ev hediyesi olarak getirdim.
ESRA: Neden
zahmet ettin?
AHMET: Çok
teşekkür ederiz.
Esra hediyeyi
açar çerçeveyi görür, anlamlı bir şekilde teşekkür eder gibi Leyla’ya bakar. Çerçeve
detayını görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet,
Mert’in koruyucu ailesi olmadan önce daha küçük bir evde oturuyorlardı. Ailenin
kalabalıklaşacağını düşünerek yeni bir ev bakmaya başladılar. Bir odası fazla
olan bu evi tuttular. Mert ailenin yanında yaşamaya başlamadan önce bu eve
taşındılar. Mert’in taşınma işlemlerine şahit olup adaptasyon sürecini uzatmak istemediler.
Esra ev
yapımı taze naneli limonatasından ikram eder. Bu sırada Leyla
Mert’i sorar.
LEYLA: Mert evde
mi sesi çıkmıyor?
ESRA: Mert
odasından bir resim yapıyor bitirmesi lazım.
AHMET: Kurstan
öğretmeni ödev vermiş hevesle odasına kapandı.
Esra Mert’in
odasının kapısına gider, kapıyı çalar ve onu çağırır.
ESRA: Mert oğlum
Leyla ablan geldi, hoş geldin demek ister misin?
Mert çekinerek
salona gelir ve Leyla ile konuşur.
MERT: Hoş geldin
Leyla Abla.
Mert Leyla’ya
sarılır. Hepsi gülümser. Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Sokaktaki Kadın FGR)
Leyla
sorular sorar.
LEYLA: Koruyucu
aile denilince ne aklınıza geliyor?
KADIN: Bazı
sebeplerden dolayı kendi ailesinin yanında büyüyemeyen çocuklar koruyucu aile
tarafından yetiştirilir. Özellikle yaşı küçük çocuklar kendilerini sevecek
destekleyecek ebeveynlere ihtiyaç duyarlar. Çocuğun eğitimini, bakımını ve
sorumluluklarını üstlenen koruyucu aile bunu devlet kontrolünde yapar. Çocuk
hem sokağa düşüp suça karışmaktan uzaklaşmış olur hem de topluma kazandırılır.
MERT SEVER EV İÇ/GÜN LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Röportaj
biter salonda oturan aileye döneriz. Mert Esra’nın yaptığı
küçük kurabiyeleri yer. Ahmet ile Mert bir yandan çocuk dergisi okurlar.
Leyla ile Esra sohbet eder.
LEYLA: Mert bir
gününü nasıl geçiriyor?
ESRA: Okul
olduğu zamanlar öğleden sonra evde oluyor, meyve tabağı hazırlıyorum ona bazı
günler de çikolatalı bisküvi yiyiyor. Sonra ödevini yapmaya başlıyor.
LEYLA: Ödevini
yapmak için internetten yararlanıyor mu?
ESRA: Tabii ki… Ancak
internette en fazla iki saat geçirebilir çünkü kitap okuması ve çizgi film
izlemesi gerekli. Bir çocuğun çocukluğunu yaşaması lazım…
Esra ve
Leyla sohbet ederken Ahmet Mert ile dergi üzerine sohbet ediyor.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet
çifti “Uzmanlaşmış Koruyucu Aile Modeli ”ne tam anlamıyla uygun
görünüyor. Mert’in gerçek bir ailede yaşadığını hissediyor. Çünkü ona aile
tarafından küçük sorumluluklar veriliyor. Böylece çocuk aileye karşı güven
kazanmak için sorumluluklarını yerine getiriyor.
Mert’in
televizyon izlerken, bilgisayar kullanır. Ders kitaplarına bakma ve kontrol
etme detayını görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert internet
ve televizyon karşısında gerektiğinden fazla vakit geçirmiyor. Ödevlerini
yaparken zaman zaman ebeveynlerinden destek alıyor. Ayrıca bilime çok meraklı,
resim yeteneğini geliştirmek için de kursa gidiyor. Mert gerçekten bu aileye
adapte olmuş görünüyor…
2.
BÖLÜM
“Vatanı Korumak
Çocukları Korumakla Başlar”. Mustafa Kemal Atatürk
MERT SEVER EV İÇ/DIŞ-GÜN LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Mert ve
Ahmet salondaki masada kartondan bir binayı yapmaya çalışırlar. Mert eksik
parçaları arar. Leyla ve Esra balkonda Mert’in sokakta yaşadığı
dönem hakkında konuşurlar.
LEYLA: Hiç eski
günlerinden bahsediyor mu?
ESRA: Mert çok
akıllı bir çocuk, sokakta yaşadığı dönemi atlattığına inanıyorum. “İlk Adım Evin ”de tanıştığı bir
psikolog ona çok büyük destek sağlamış. Çocuk
Esirgeme Kurumu’nda kaldığı süre içinde onunla bağını koparmamış. Çocuklar
bizim gibi her gittiği ortama hemen alışamayabiliyor.
Esra masada
eksik parçaları arayan Mert’e yardım eder. Hepsi bulduğu parçaları
birleştirirler. Esra Ahmet ve Mert’i alkışlar. Esra Mert’i öper. Mert de
ona sarılır. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert ailesini
kaybettikten sonra sokakta kaldığı dönemde birkaç adamla tanışmış. Karnını
doyurdukları için Mert’i sokaklarda dilendirmeye başlamışlar. Çocuk ve Gençlik Merkezi’nin yaptığı
tespit çalışmasından sonra Mert psikolog, sosyal çalışmacı, çocuk gelişimci ve
sosyologların görevli olduğu İlk Adım
İstasyonu’na getirilmiş. Buradan Sosyal Rehabilitasyon Merkezi (ÇOGEM)’de
kalmaya başlamış. Burada aldığı temel eğitimlerle sorumluluk bilinci oluşur,
eğitim ve öğretimine kaldığı yerden devam eder.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Sokaktaki Adam FGR)
Leyla bir adama soru sorar.
LEYLA: Kimler
koruyucu aile olabilir?
ADAM: Koruyucu
aile olmak için bazı şartlar gerekli. Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na göre; Türkiye’de yaşayıp Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmak, 25-65 yaşları arasında en az ilkokul mezunu olmak
ve düzenli bir gelire sahip olmak gerekiyor. Daha önemlisi ise sabırlı ve hoş
görülü bir yapıda olmak gerekiyor.
MERT SEVER EV İÇ/DIŞ-GÜN LEYLA/AHMET/ESRA/MERT
Röportaj
biter eve geri döneriz.
Leyla Mert’in
yanına oturur. Masanın üzerindeki bina hakkında konuşmaya başlarlar. Binadan detaylar görürüz.
LEYLA: Mert ne
kadar sürede bitirdin binayı?
MERT: Dün
başlamıştık babamla. O da yardım etti.
AHMET: Ben
sadece fikir verdim.
Esra güler.
Ahmet mütevazı davranır.
LEYLA: Mimar mı
olacaksın yoksa? Çok kısa sürede tamamlamışsın, tebrik ederim.
Mert biraz
çekingendir ancak zamanla alışır.
MERT: Teşekkür
ederim.
LEYLA DIŞ SES: Mert Çocuk Esirgeme Kurumu’nda aldığı
eğitimlerde başladığı işi bitirmeden bırakmamayı öğrenmiş. Koruyucu aileye
sahip olmadan önce Mert’le oynadığım oyunlarda hep beni zekası ve farklı bakış
açısıyla şaşırtmıştı. Özellikle mimariye olan ilgisi gözümden kaçmadı. Aile,
ilgi alanlarında alacağı kurs ve eğitimler için sosyal çalışma görevlileriyle
birlikte karar veriyor. Çocuğun sağlıklı bir doğrultuda ilerlemesi için
kurumlar ve kişiler arası iş birliği yapılıyor.
3.
BÖLÜM
“Her aile bir
tarihtir. Hatta okumasını bilene göre bir destandır.”
ALPOHONSE DE
LAMARTINE
MERT SEVER ODA İÇ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT
Mert odasındaki
hayvanlarla ilgili bir albüme bakar. Leyla ise Mert’ten fotoğraflar hakkında
bilgi alır.
LEYLA: Mert bu
köpek senin mi?
MERT: Hayır
benim değil. Bakımevinde yaşıyor.
ESRA: Geçen ay
köpek barınağına gittik, Mert orada yaşayan bir köpeği çok sevdi sonra ne oldu
Mert anlatır mısın?
Mert hevesle
köpek hakkında konuşur.
MERT: Onunla
oynadım, oradaki görevli bana köpeğin bakıcısı olabileceğimi söyledi. Ona her
hafta mama götürüyoruz.
Leyla
ile fotoğraflara bakarlar. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Mert barınakta
yaşayan bir köpeği sahiplenmiş. Ona her hafta mama götürüyor ve tüm aşılarını
yaptırıyor. Mert gezmeyi ve yeni yerler keşfetmeyi de çok seviyor. Gideceği
şehrin tarihini ve özelliklerini önceden araştırıyor ve bilinçli bir turist
oluyor.
Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Sokaktaki Çocuk FGR)
Leyla bir çocuğa soru sorar.
LEYLA: En çok ne
yapmayı seviyorsun?
ÇOCUK: Oyun
oynamayı seviyorum, arkadaşlarımla sokakta oynamak ya da ailemle pikniğe gitmek
çok hoşuma gidiyor.
Leyla çocuğun annesine sorar.
LEYLA:
Çocuğunuzun zevk aldığı şeyleri yapması için gerekli çabayı gösterdiğinize
inanıyor musunuz?
ANNE: Çocukların
enerjisi hiç bitmiyor, bütün gün oynamak gezmek istiyorlar. Ailecek hafta
sonları pikniğe, denize yakın şehirleri ziyarete gidiyoruz. Yeterli
olmayabilir. Okul kapandığında ise spora bazen de sanatsal kurslara
gönderiyoruz. Daha çok arkadaş edinmesi için destekliyoruz.
Röportaj
biter Mert’in odasına geri döneriz.
MERT SEVER ODA İÇ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Leyla, Esra ve
Ahmet Mert’in odasındadır. Ahmet Mert’e takılır.
AHMET: Oğlum odana
misafir geldik bakalım bize ne ikram edeceksin?
Mert sağa sola
bakar, yiyecek bir şey olmadığını görür.
MERT: Annemin
kurabiyelerinden getireyim mi?
Hepsi gülerler.
Mert’in yaptığı resimlerden birkaçı duvardadır. Leyla’nın ilgisini çeker.
LEYLA: Mert sen
hep bina resmi çiziyorsun, bu neredeki bina?
Mert resmin
yanına gider öğretici bir şekilde anlatır.
MERT: Leyla abla
öyle bir bina görmedim, aklımdan çizdim. Öğretmenim ödev vermişti. Hayalimdeki
bina o.
ESRA: Mert belki
büyüdüğünde bizim için o binayı yapar.
MERT: Sizin için
çok büyük havuzlu bir ev yapacağım. Bir sürü de köpeğimiz olacak.
Hepsi gülerler.
Mert resimleri göstererek anlatır.
LEYLA DIŞ SES: Gördüğüme göre Mert ailenin esprili tarzına
alışmış. Büyüyünce aileden ayrılma planları yok. Büyük bir evde kocaman bir
aile olarak yaşamayı düşünüyor. Kendini ailesinin yanında güvende ve mutlu
hissediyor.
4.
BÖLÜM
“Çocukluğu
olmayanın gençliği de olmaz.” Nurullah
Ataç
CADDE DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Ahmet
ile Mert el ele tutuşarak caddede yürürler. Leyla ise Esra
ile konuşur.
LEYLA: Esra tam
bir aile olmuşsunuz. Tüm sıkıntıları atlattınız sanırım.
ESRA: Neyse ki
hepsi geçmişte kaldı hem bizim için hem Mert için.
Mert
Ahmet ile dondurmacının önüne gelir. Ahmet ona dondurma isteyip istemediğini
sorar. Mert de kibarca başıyla onaylar. Ahmet ona dondurma alır.
LEYLA DIŞ SES: Esra ve Ahmet
Mert’in koruyucu ailesi olmak için Çocuk Hizmetleri Müdürlüğü’ne başvurdu.
Gerekli evrakları hazırlamak ve gelecek cevabı beklemek aile için zorlu bir
süreçti.
Mert dondurma yer. Detay görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Bir yandan
Mert’in uyum sağlayıp sağlamayacağını düşünürken diğer taraftan da kendi
ailelerinin ve yakın çevrelerinin bu durumu nasıl karşılayacağını kestiremediler.
Ancak sonuç korktukları gibi olmadı. Mert ile daha önceden vakit geçirdikleri
için uyum süreci başarıyla geçti. Esra’nın ve Ahmet’in koruyucu aile olacağını
öğrenen aileleri ise onlara tam destek verdi.
Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Adam FGR)
Leyla sokakta sorular sorar.
LEYLA: Koruyucu
aile ve çocuk arasında yaşanan zorluklar size nasıl aşılır?
ADAM: Çocuk çok
hassas bir varlıktır. Biz büyükler olarak onlarla iletişime geçerken daha
dikkatli davranmalıyız. Çocuğun ve ailenin geçmiş yaşantısı önemlidir ancak
bunu yeni kurulmuş bir aileye yansıtmamak lazım. Çünkü adı üstünde yeni bir
aile kuruluyor. Aile her türlü zorluğun üstesinden gelir.
Röportaj biter caddeye geri
döneriz.
CADDE DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Esra
dondurmasını bitiren Mert’e ıslak mendil verir, temizlenmesine yardımcı olur.
Bu esnada Leyla Ahmet ile konuşur.
AHMET: Düşününce
garip geliyor. Mert eğer kurumda ya da bizim yanımızda olmasaydı sokaklarda
başkaları tarafından istismar ediliyor olabilirdi.
LEYLA: Mert çok
şanslı bir çocuk.
AHMET: Bizde
şanslıyız ki Mert’i bulduk.
Mert babasına
bakar. Ahmet ilerler Mert’in elini tutar. Üçü sokakta yürürler arkadan
onları görürüz.
LEYLA DIŞ SES: Ahmet ve Esra
Mert’in geçmişte yaşadığı kötü günlerden ders çıkarmışlar. Yakın çevresindeki
arkadaşlarına sokakta istismara uğrayan çocuk gördükleri takdirde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın
“Aile, Kadın, Çocuk ve Engelli” hattı ALO
183’ü aramalarını öneriyorlar. Çocuk
Hizmetleri Müdürlüğü’nde çalışan uzman kadronun her aşamada başvuranlara
tam destek sağladığını anlatıyorlar.
5.
BÖLÜM
“Aile yaşamı
gibisi yoktur; bir ülkenin yükselmesi ev ve aile sevgisine bağlıdır.” CHARLES
DICKENS
PARK DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Esra ve Ahmet
bankta otururlar. Leyla Mert’in boynuna fotoğraf makinesini takar ve nasıl
kullanacağını öğretir.
LEYLA: Mert bak
buraya basman lazım.
MERT: Tamam
Leyla Abla, ben bu menekşenin fotoğrafını çekmek istiyorum.
LEYLA: O zaman
daha yakınına gitmelisin, açını belirlemen lazım.
Mert
çiçeklerin fotoğrafını çekmek için daha yakına gider. Leyla ise onun
hemen yanındadır. Mert çiçeğin yanına oturur.
MERT: Böyle
yandan çekmek istiyorum.
LEYLA: Birkaç
tane çekersen en güzelini seçebilirsin.
Mert
birkaç tane fotoğraf çeker diğer çiçeklerle ilgilenir. Esra ve
Ahmet gülümseyerek onu izlerler.
LEYLA DIŞ SES: Mert söz
dinleyen uslu bir çocuk. Ailesi tüm enerjisini kendini geliştirme yolunda
harcaması için onu doğru yönlendiriyor. Vaktini parkta ve kurslarda geçirmenin
önemini anlamış. Okul ve oyun arkadaşlarının düzenlediği etkinliklere katılarak
serbest zamanını iyi değerlendiriyor.
Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Kadın FGR)
Leyla halka soru sorar.
LEYLA: Çocuğun
topluma uyumunda ailelerin ne gibi görevleri olabilir?
KADIN: Çocuk
yaşıtlarıyla birlikte hareket etmeli. Tabii bunu yaparken ailesinin ya da
uzmanların gözetiminde olmalı. Örneğin günlük gazeteleri okuyarak bile
toplumsal bilince sahip olabilir. Medya okur-yazarlığı eğitimi alarak bilinçli
bir çocuk olabilir. Aile içinde verilen eğitim kaliteli olmalıdır ki çocuk için
iyi bir örnek teşkil etsin.
PARK DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Röportaj biter,
parka döneriz.
Mert salıncağa
binmek için sıra bekler. Esra ise Mert’in yanındadır.
AHMET: Mert’e
küçük de olsa bazı sorumluluklar veriyoruz. En basiti evde Esra’ya yardım
ediyor. Bende bahçe ile ilgilendiğimde Mert’ten yardım istiyorum. Çok
yardımsever bir çocuk…
Mert
Esra ile birlikte salıncaklarda oynar.
LEYLA: Haklısın
Ahmet örneğin barınaktaki köpek için yaptıkları çok önemli.
AHMET: Okula
giderken bir dönem basketbol oynadı ve koçu Mert’in paylaşıma açık bir çocuk
olduğunu söyledi.
Diğer
çocuklarla sohbet edip birlikte oynamaya başlarlar. Diğerleriyle konuşma detayı.
LEYLA DIŞ SES: Koruyucu ailede
yaşayan çocuklar normal çocuklara göre daha hassas olabiliyor. Bunun yanında
ailenin çocuğu öz gibi benimseyip tutarlı bir davranış biçimi sergilemesi
gerekiyor. Bu çocuğun diğer arkadaşlarının yanında farklı olmamasını sağlayan
temel etkenlerden biridir. Koruyucu aile olmak isteyenler öncelikle Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığı-Koruyucu Aile Birimi’ndeki eğitimlere katılıp, koruyucu aile
olmaya uygundur onayını almaları gerekiyor. Aksi takdirde kimse kurumdan çocuk
alamıyor.
6.
BÖLÜM
“En iyi eğitimli
kişi, yaşadığı hayatı en iyi anlayandır.” ( Hellen Keller )
RESİM KURSU İÇ/DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET/Çocuklar
Mert resim
kursundadır. Leyla, Esra ve Ahmet uzaktan izlerler. Mert diğer çocuklarla
iletişim halindedir.
LEYLA: Onların
resimleri hakkında fikir yürütüyor.
ESRA: Evet kurs
öğretmeni ona küçük ressam adını taktı.
LEYLA: Ben
dayanamayacağım minikleri yakından izlemeye gidiyorum.
Leyla
makinesiyle fotoğraf çekmek için masada resim yapan çocukların yanına gider.
Esra ve Ahmet bir masaya otururlar.
LEYLA DIŞ SES: Çocukların
hepsi küçük birer ressamdır. Onlar hayallerindeki dünyaları çizerler. Büyüdükçe
resim yapmayı bırakırlar, kimisi de devam eder, bu işi meslek olarak seçer. Bu
da yeteneğin eğitimle birleştirilmesi sonucu ortaya çıkar. İşte bu yüzden
eğitim çok önemlidir. Mert’in ileride ne olacağını şu an kestiremeyiz ancak
onun önüne seçenek sunarak kendinin belirlemesine izin verebiliriz.
Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Adam FGR)
Leyla meydanda
insanlara eğitimin önemi üzerine sorular sorar.
LEYLA: Çocuk iyi
bir meslek seçmesi ve topluma yararlı olabilmesi için temel şart nedir?
ADAM: Temel şart
iyi bir eğitimdir. Öncelikle çocuk ailede eğitim almaya başlar. Atalarımız ne
demiş “Ağaç yaşken eğilir” sonra okula gidince eğitim ve öğretime devam
ederler. Büyükler çocuklar için rol modeldir. O yüzden aile bireyleri ve
eğitmenlere çok iş düşüyor. Çünkü geleceğimiz çocuklarımızın elinde.
RESİM KURSU İÇ/DIŞ/GÜN Leyla/Esra/Ahmet/Mert/Öğretmen
Röportaj biter kursa geri döneriz. Mert
yaptığı resimleri kurs öğretmenine gösterir ikisi konuşurlar.
ÖĞRETMEN: Mert
öncelikle sana verdiğim ödevi zamanında yaptığın için teşekkür ederim.
MERT: Ödevimi
beğendiniz mi öğretmenim?
ÖĞRETMEN: Evet
çok beğendim, senin kullandığın renklerin uyumunu seviyorum.
Resimlerden
detaylar görürüz. Mert resimlerine bakarak konuşur. Öğretmen ise onu
cesaretlendirir.
ÖĞRETMEN: Mert
bu hafta sana değişik bir ödev daha vereceğim. Sadece iki renk kullanarak resim
yapacaksın.
Mert bir an
şaşırır öğretmeninden açıklama ister.
LEYLA DIŞ SES: Mert okulda ve
kursta verilen ödevleri hiç aksatmadan eve gidince hemen yapıyormuş. Bu da
sorumluluk sahibi olduğunu gösterir. Ahmet onun resim derslerine hiç ara
vermemesini istiyor. Esra ise müzikle ilgilenmesini onun bir enstrüman çalması
istiyor. Mert’in ailesi onun sanattan ve spordan kopmaması için ellerindeki
imkanları seferber ediyorlar. Ailenin çabasını gören Çocuk Hizmetleri görevlileri ise aileyi örnek olarak gösteriyor.
Herkesin amacı ortak: Yaşamında doğru tercihler yapan bir çocuk yetiştirmek.
7.
BÖLÜM
“İnsanlar, birbirlerine yardım etmedikleri gün insanlık yok olur,
karşılıklı dayanışma olmazsa toplumlar olmaz.”
Walter Scott
SOKAK DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Mert ve Ahmet
ellerinde resim dosyalarına bakarak yürürler. Mert heyecanla Ahmet’e bir şeyler
anlatır. Esra ve Leyla konuşur.
LEYLA: Mert’in
geleceğini düşündüğün oluyor mu?
ESRA: Düşünmez
olur muyum, mesela Mert okuyacak üniversiteye gidecek. Ya bizden uzakta bir
yere giderse diye düşünüyoruz bazen. Hem o zamana kadar daha fazla alışacağız.
Mert
Esra’nın yanına gelir elinden tutarak kulağına bir şey fısıldar. Leyla hemen
bir fotoğraflarını çeker.
ESRA: Tamam Mert
ben izin veriyorum.
Mert sevinerek
Ahmet’in yanına gider.
LEYLA DIŞ SES: Mert bir şey yapmak
isterse hem annesinden hem de babasından onay alıyor. Çocuk Esirgeme Kurumu’nda yaşayan çocuklar orada çalışan psikolog,
çocuk gelişimcisi ve sosyologlara danışarak hareket ediyor. Çocuğun kendi
kararlarını verebilecek yaşa gelene kadar destek alması gerekir.
Röportaj girer.
KADIKÖY
MEYDANI DIŞ
/ GÜN (LEYLA,
Kadın FGR)
Leyla soru
sorar.
LEYLA: Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın çocuklar için yaptığı hizmetler hakkında bilginiz
var mı?
KADIN: Bakanlık,
korunmaya muhtaç çocukları, Evlat
edindirme, Koruyucu Aile, Çocuk Evleri hizmetinden faydalandıracak
politikalara sahiptir. Çocuklara yönelik istismarı engelleyerek, suça karışmış
çocukları da topluma geri kazandırma çalışmalarını sürdürmektedir. Çocukların
akademik, sportif, kültürel, sanatsal başarılarını arttırmak için çalışmalar
yapmaktadır.
SOKAK DIŞ/GÜN LEYLA/ESRA/MERT/AHMET
Mert ve Ahmet
bir dükkandan çıkarlar. Mert’in elinde yapboz vardır. Mert çok sevinçlidir.
Kutunun üzerindeki resimleri inceler.
LEYLA: Mert
baban ne aldı sana?
MERT: Yapboz
aldı.
LEYLA: Tek
başına mı yapacaksın?
MERT: Umarım tek
başıma bitiririm.
Esra Mert’e soru
sorar. Mert hınzırca güler.
ESRA: Poşetin
içindekiler ne?
MERT: Boya
aldık, ödevim için yeni malzemeler gerekliydi.
AHMET: Eve
gidince ilk işimiz ne?
Ahmet’in
sorusundan sonra Mert coşkuyla cevap verir.
MERT: Resim
ödevini yapmak.
AHMET: Aşk olsun
maçı beraber seyretmeyecek miyiz?
Mert bir an maçı hatırlar.
MERT: Aa evet
maç vardı, sen izlerken ben bir yandan resim yaparım.
Hepsi gülerler.
Esra da onların yanına gider üçü caddede eğlenerek yürürler. Leyla onların
fotoğraflarını çeker.
LEYLA DIŞ SES: Arkadaşım Esra
ve Ahmet’i Mert ile tanıştırmak hayatımda yaptığım en güzel şeylerden biri.
Mert’i ne kadar güzel yetiştirdiklerini görüyorum. Umarım hayatta her şey
istedikleri gibi olur. Çektiğim bu fotoğraflardan birini fotoğraf çerçevelerine
koymak üzere onlara göndereceğim. İşte
“Biz Büyük Bir Aileyiz”.
LEYLA DOĞAN EV İÇ/GÜN LEYLA
Leyla eve gelmiştir çantasını
boşaltır.
Fotoğraf makinesini kontrol eder.
Leyla dış ses: Bugün gönül
elçisi olarak Mert Sever ve ailesinin bir gününe tanıklık ettim. Onunla
evlerinde taze limonata içerek nasıl koruyucu aile olduklarını konuştuk. Devlet
korumasındaki bir çocuk olan Mert’in Esra ve Ahmet ile uyumunu mutlulukla
izledim.
Leyla yazdıklarını
düzenler. Bir yandan da not defterindekileri renkli kalemle çizer.
Leyla Dış ses: Mert ailesini
kaybettikten sonra sokaklarda bazı insanlar tarafından istismar edilirken Çocuk Hizmetleri tarafından tespit
edilip İlk Adım İstasyonu’na oradan
da Çocuk Esirgeme Kurumu’na uzanan
serüvenini bir kez daha hatırladım.
Leyla, Mert’in,
resimlerinin gün içinde çektiği fotoğrafları kontrol ederek seçimler yapar.
… Mert’in
sorumluluk bilinciyle öğretmeninin verdiği resim ödevini yapmasını ve babası
Ahmet ile yararlı oyunlar oynamasını izledim. Öncelikle ailesinde sonra da
arkadaşları ve yakın çevresinde yardımsever biri olarak bilindiğini öğrendim.
Mert’in barınaktaki köpeğe sahip çıkması gözlerimi yaşartırken mimariye olan
ilgisi gülümsememi sağladı.
Bilgisayarını
kapar. Çektiği fotoğraflara bakar. Kamera Fotoğraflara yaklaşırken Leyla
konuşmasına devam eder.
Leyla dış ses: Arkadaşlarım
Esra ve Ahmet’in yıllarca çocuk sahibi olamamasına üzülürken onları Mert ile
tanıştırmam birçok insan için hayırlı olmuş. Bugünkü tek dileğim herkesin mutlu
bir aile için çabalaması…
Leyla masasını
düzenler. Elinde Mert, Ahmet ve
Esra’nın yolda yürürken çektiği fotoğrafı vardır ona bakar.
Yeni insanlarla
tanışmaya ve onların hayatını belgelemeye devam edeceğim.
Fotoğraflar
flulaşır. Bakanlık logosu flulaşan fotoğrafların üstüne biner. İletişim bilgileri
verilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder