“YA SU YA ALLİANOİ”
SİNOPSİS:
Kazı yapan bir dansçının attığı toprağın altında kalmamak için savaşan dansçılar umutsuzluk içinde pes ederler. Şifa yurdu olan Allianoi eski günlerine döner ve şifa dağıtmaya başlar.Şifa Ana denilen kişi hastaları bir bir iyileştirir.Hasta halde gelen herkes iyileşerek gider.
Nymphe çeşmesine para atmaya başlayan bir grup insan aslında paradan daha değerli şeylerin olduğunu anlayacaktır .Günümüzde insanların yaşamlarında kitle iletişim araçlarının önemli bir yeri vardır.Özellikle televizyonda hangi yayın varsa izlenir ve kişi sorgulamaz.Her kafadan bir ses çıkar. İzleyici duyduklarını olduğu gibi kabullenir. Allianoi davasını da insanlar dinlemiş, O’nun için üzülmüştür.
1800 yıllık antik kenti milyonlarca kişi ziyaret etmiştir. Bu kişiler kentle gönül bağı kurar ve Allianoi’nin sular altında kalmaması için elinden geleni yapar.
Allianoi zorlu bir yargı süreci geçirmektedir. Ve hala bilinmeyen bir geleceğe sahiptir. İki taraf ne kadar anlaşamasa da bu kenti kurtarmak için birbirleriyle köprü kurmak zorundadır.
Aynı zamanda kentte Nymphe gibi güzel bir peri varmış. Ve O’nun canı yanacağı zaman tüm acıyı kendi bünyesinde toplarmış.Ve aslında yalnız değilmiş.Kendisi gibi birçok tarih koruyucusu ona yardım etmeye gelmiş.Birlikten kuvvet doğar sözü bu günler içinmiş.
Sahne 1 Dans Stüdyosu 5 Dansçı
Dans stüdyosu göz alıcı bir maviliğe sahiptir. Bir dansçı maviliğin ortasında yavaş yavaş belirginleşir.
Efekt: Derinden su damlama sesi.
Sahnede yaklaşık 1.5 mt. Yüksekliğinde mavi bir kumaş dansçılar tarafından gerilmiş bir şekilde tutulmaktadır. Bu mavi kumaşın arkasında 5 dansçının görülür. Dansçıların arkasında bulunan perdedeki mavi renk gittikçe deniz görüntüsü halini alır.
Su sesinden sonra müzik başlayınca dansçılarında hareketleri başlar.
Bir şeylerden kurtulmak ister gibi zorlanarak dans ederler. Artık kumaş şeffaflaşmıştır. Dansçıların hareketleri daha rahat seçilir. Suyun altında kalmamak için kumaşla mücadele ederler.
Müziğin temposu arttıkça hareketlerdeki devinim de artar. Artık dansçılar suyla mücadele edemez duruma gelirler, tüm güçleri tükenmiştir. Su görüntüsü de coşarak hareketlenmiştir. Sonunda dayanamayıp hepsi teker teker yere yıkılır. Mavi kumaş üstlerinde deniz gibi örtülüdür. Altında 5 dansçı hareketsiz yatmaktadır.
Müzik aniden kesilir.
Stüdyo yine başlangıçtaki gibi göz alıcı mavidir. Yerde yatan dansçılar bu mavilik içinde kaybolurlar.İlk anda ayakta direnen dansçılar suyun gücüne dayanamaz ve sırayla acı içinde yere yıkılırlar.Su her şeyin üzerini şiddetle örter ve derin bir ölüm sessizliğine gömer.
Sahne 2 Dans Stüdyosu 5 Dansçı
Ekrandaki görüntü ikiye bölünür.2 bölümde farklı görüntüler vardır. Ekranın sol bölümünde toprak görüntüsü, sağ bölümde ise antik kent Allianoi’ de bulunan 5 adet sütunun görüntüsü vardır. Sahnede toprak görüntüsü olan yere elinde kürekle bir dansçı girer, çevresi aydınlanır. Kazacağı yerin önünde durur. Ekrandaki toprak biri tarafından kazılmaya başlanır, bununla birlikte sahnedeki dansçı da elindeki kürekle kazıyormuş izlenimi verir.
Efekt: Toprağı kazma sesi.
Ekranın diğer tarafındaki sütunların önünde 5 dansçı ayakta sütun gibi dik, hareketsiz durur. Bu oyuncuların önünde biri başta diğeri sonda iki dansçı vardır ve ellerinde kahverengi bir kumaş tutarlar.
Bu bölüm aydınlanır. Başlangıçta iki dansçının tuttuğu örtü yere yakındır. Diğer taraftaki erkek dansçı ekrandakiyle birlikte toprağı kazar.
Efekt: Kazma sesi ve müzik.
Kazdığı toprağı diğer tarafa atar ve öndeki iki dansçının tuttuğu örtü yavaş yavaş yukarı kaldırır. Örtü yükseldikçe sütun formundaki 5 dansçı başlarını kurtulmak ister gibi yukarı uzanmaya çalışır. Dansçı kazmaya devam eder, öndeki örtü yükselir.
Işık azalır.
Efekt: Aniden kazma sesi ve müzik kesilir.
Atılan toprağa direnen dansçılar dans eder. İlk pozisyondaki gibi dik ve başları yukarıda, hareketsiz kalırlar. Kazı yapan kişi hızla kazıya devam eder. Oyuncuların önündeki perde yukarı çıkar. Artık oyuncular görünmez, örtü kapandığı an oyuncunun kazısı biter. Küreği alır ve sahneye girdiği yerin tersinden, örtünün önünden geçer, yorulmuş bir şekilde çıkar .Müzik biter.
Efekt:Tv karıncalanma sesi.
Ekranda karıncalanma olur.
Sahne 3 Dans Stüdyosu 10 Dansçı
Ekranda antik kent Allianoi’den çıkan 47 derece sıcaklıktaki şifalı suyun görüntüsü vardır. Ilıcanın içindeki sıcak suyun yakın çekimi gösterilir.
Efekt: Fokurdama sesi.
Sahnenin bir tarafından 5 dansçı girer yere dağınık bir şekilde uzanırlar.
Efekt:Fokurdama sesi kesilir.Ambulans sesi.
Dansçılar yerde yuvarlanmaya başlar.
Mekana hafif bir kırmızı ışık verilir.
Efekt:Ambulans sesi artar.
Ekrana Allianoi’de bulunan havuz şeklindeki ılıcanın görüntüsü gelir. Yerde yatan dansçılar sahne girişlerine doğru boyuna uzanarak yol oluştururlar.
Diğer dansçılar oval bir şekilde havuz oluşturur.
Işık havuzun ortasında yoğundur.
Bir oyuncu sırtında bir hasta getirir dansçıların oluşturduğu yoldan geçer ve havuzun ortasına oturtur. Hasta havuza uzanır.
Hafif bir müzik.
Ardından 2 kişi sedyede 1 hasta getirir. Onu da havuzun içine bırakırlar. Hastaları taşıyanlar mekandan çıkar. Dansçıların oluşturduğu yolun başında “Şifa Ana” denilen beyaz kıyafet giymiş bir oyuncu görünür. Ağır bir şekilde müziğe uygun olarak havuza yaklaşır.Eğilir ve bir hastanın kolunu tutar onu yıkamaya başlar.Yavaşça vücudunu ovar.Önceleri kolunu kaldıracak gücü olmayan hasta “Şifa Ana”nın onu yıkamasıyla hareketlenir.Diğer hastaya da aynı işlem yapılır,iki hasta yıkandıkça iyileşir.Suyun şifası sayesinde hastalıklardan kurtulurlar.Hastalar ayağa kalkar sağlıklı bir insan gibi yürüyerek mutlu bir şekilde sahneden çıkarlar.
Işık hastaları izler.”Şifa Ana”daki ışık azalır.
O da kendinden emin ve mutlu olarak hastalarının arkasından çıkar. Müzik azalmaya başlar.
Efekt: Suyun fokurdama sesi.
Ekranda tekrar su görüntüsü vardır.Havuzu ve yolu oluşturan dansçılar dağılıp yuvarlanarak yerde dans ederler.Burada şifa verdikleri için mutludurlar.
Sahne kararır.
Sahne 4 Dans Stüdyosu 10 Dansçı
Sahne karanlıktır. Arkadaki ekranda sadece Nymphe (Venüs) heykeli vardır.(2001 yılında Allianoi’de yapılan kazıda günışığına çıkarılan mermerden yapılmış bir kadın heykelidir. Kuzey Ilıca bölümündeki eser 1800 yıl önce çeşme olarak kullanılmıştır). Su Nymphe’nin göbeğindeki delikten çıkar ve kucağındaki istiridye kabuğuna, oradan da havuza dökülür. Nymphe (su perisi) güzelliğin ve şifanın simgesidir. Ortalama bir insan boyuna yakın olan heykelin yüzündeki tebessümün rahatlatıcı bir etkisi vardır.
Sahnenin ortası hafifçe aydınlanır.
Beyaz tülden yapılmış elbise giyen bir dansçı gelir. Sahnenin tam ortasında heykelin önünde durur. Nymphe’nin formunu alır. Yüzünde bir tebessüm vardır ve ellerini göbeğinin önünde birleştirmiştir.
Müzik başlar.
Fondaki heykelin görüntüsü yerini yine Allianoi’den 2005 yılında yapılan kazı sonucu bulunan sikkeye bırakır. Kısa bir süre sonra sahneye bir oyuncu gelir. Heykeli görür, yanına yaklaşır.Onu baştan aşağı süzer,kucağına bakar.Hiç düşünmeden cebinden çıkardığı parayı heykelin kucağına atar.Para yere düşer.Oyuncu çıkar.Diğer taraftan 2 oyuncu gelir, heykele bakar ve onlar da bozuk para atıp sahneyi terk ederler.Heykel hareketsiz bulunduğu formu korur.Diğer oyuncuların çıktığı yerden 3-4 dansçı gelir heykelin karşısında bir süre onu izlerler ve ceplerinden çıkardıkları bozuk paraları heykelin kucağına atarlar.Yerde bir sürü bozuk para vardır.
Müzik sesi azalır.
Efekt: Bozuk para sesi.
Sahneye aniden 4-5 oyuncu gelir para sesinin nereden geldiğini aralar. Biri heykelin önündeki bozuk paralara yönelir. Bunu gören diğerleri ise hemen paraların bulunduğu bölüme gelir.
Sahnede gümüş rengi ışık vardır.
Dansçılar paraların üzerine hücum ederler. Yerde bir insan yığını oluşmuştur. Hepsi önce paraları kapışır.
Ve müzik aniden kesilir oyuncular hareketsiz kalır. Ekranda bir tek sikke fotoğrafı yerini bir sürü bozuk para görüntüsüne bırakır.
Efekt: Bozuk para sesi artar.- Ses kesilir.
Bütün dansçılar kafalarını yukarı kaldırır.Ve sahne kararır.
Geri sayım müzikle birlikte başlar.
Ellerinde tuttukları küçük sandalyeleri ekrana bakacak şekilde yere koyar ve otururlar.Geri sayım devam eder.0’a gelir ve ekranda sırasıyla Avukat Ali Arif Cangı (Allianoi Girişim Grubu Sözcüsü),D.S.İ.İzmir Bölge Müdürü Ayhan Sarıyıldız,Y.Mimar Oktay Ekinci (Mimarlar Odası Başkanı) ve Allianoi Kazı Başkanı Arkeolog Ahmet Yaraş’ın röportaj sırasında çekilen görüntüleri gelir.Kişiler konuşur ancak ses duyulmaz.Ekran 4’e bölünür.Her biri bir karededir.Ardından görüntüler değişir.
Bu sahnelerde ses vardır. Bir karede Pazar görüntüsü vardır.
İkincide domates satan kadın, üçüncüde bir çocuk konuşur.
Dördüncüde domatesler vardır. Ekran 8’e bölünür. Diğer dördünde konuşan farklı insanlar ve pazardaki sebzelerin görüntüleri vardır.Görüntüler sürekli değişir ve sesler yükselir.Herkes aynı anda konuşur hiçbir şey anlaşılmaz.
Sahnedeki dansçılar hareketsiz ekrana bakar. Hiç tepki vermezler. Konuşmalar artık müzik sesini bastırır. Seslere artık dayanılmaz.Ekrandaki görüntüler gider, aniden karıncalanma olur.
Efekt: Karıncalanma sesi – müzik biter.
Tam karıncalanma anında bütün dansçılar yere düşer. Bir süre herkes sessizlik içinde yerde yatar. Ekran tekrar düzelir. Yine insanlar konuşur ama sesleri duyulmaz. Yerdeki dansçılar yine tepki vermez.
Efekt: Kuvvetli patlama sesi.
Patlama sesini duyan dansçılar kafalarını aynı anda yukarı kaldırır.
Sahne karıncalanma ile biter.
Ekranda sadece “Allianoi’de sıradan bir gün…”yazar.
Efekt: Kuş sesi. Müzik başlar.
Sahnede beyaz bir ışık vardır.
4 tane dansçı başları açıkta kalacak şekilde, beyaz kumaşa sarılmış olarak sahnede dururlar.Allianoi’de bulunan sütunları temsil ederler. Hiç hareket etmezler, yüzlerinde hafif bir tebessüm vardır.
Işık hafif kararır.Öncelikle bir tanesi aydınlatılır.Ve içinden geçenleri iç ses olarak duyarız.
”Bugün bizi görmeye gelecekler!”.
Diğer dansçı aydınlanır.
Onun da aklından geçenleri duyarız.
”Evet bakın geliyorlar!”.
Sonra üçüncüsü aydınlanır.
”Doğru gördüm gördüm!”.
Son dansçı da
“Gerçekten geldiler.Aaaa , Hoşgeldiniz!”.
Sahneye 2-3 kişi gelir. Sarılı duran sütunlara bakarlar. Hemen üzerlerinde sarılı olan kumaşları açmaya başlarlar. Yine sütunlar içsesle konuşur. Biri
“Aa hayır ne yapıyorsunuz”.
Diğeri
“Durun açmayın, neden bunu yapıyorsunuz?!”.
Üçüncüsü ise
“ Sizler de kimsiniz canımı acıtıyorsunuz!”,”Çok üşüyorum lütfen bizi rahat bırakın!”.
Son sütun ise
“Gidin buradan korkuyorum , hem de çok!”.
Onları rahatsız eden dansçılar söylenenleri duymaz,rahat bir şekilde giderler.Üzerlerindeki kumaşların büyük bölümünü açmışlardır.Diğer yönden 2 dansçı gelir.
Efekt: Hızlı bir müzik sesi.
Kumaşları açılmış olan sütunları görünce inanamazlar.Hemen onlara yardım ederler.2 dansçı örtüyü sarmaya çalışır.Sütunların iç sesleri tekrar duyulur.1.sütun
“Yardım edin!Kurtarın bizi!”.
2.sütun
“Lütfen acele edin yoksa ölürüz!.
Yardıma gelen dansçılar gerçekten çok zorlanmaktadır.Biri sütunların kumaşlarını sararken diğeri arada ona yardıma gider.Hızla dans ederler.3.sütun
“Beni de sarın n’olur!”.
Zamana karşı yarışırlar, sütunların örtülerini açmak kolaydır ama sarmak çok zordur.Hiç birini bırakmak istemezler.Uzun uğraşlar sonunda hemen hemen hepsini sararlar.4.sütun
“Bizi kurtardığınız için teşekkür ederiz”.
İki dansçıda gerçekten çok yorulmuştur. Sahnenin ortasına gelirler ve görevlerini bitirmenin verdiği mutlulukla dans ederler. Sahneden çıkarlar.
Efekt:Derinden gelen su sesi.
İlk sahnede sütunların örtülerini açanlar gelir.
Efekt:Su sesi durur.
Sütunların yanlarına giderler, şaşırırlar.Örtüleri tekrar açmak için yanlarına yaklaşırlar.
Efekt: Şiddetli bir su sesi.
Suyun nereden geldiğini anlamak için sağa sola bakarlar. Su sesi hepsini korkutur hızla koşarak kaçarlar. Sütunlar hareketsizdir
Efekt:Su sesi kesilir. Sahne kararır.
Sahne 7 Dans Stüdyosu 10 Dansçı
Efekt: Müzik .
İkiye bölünmüş bir şekilde mahkemeyi canlandırırlar. Ortadaki bir dansçı da hakimi oynar.
Allianoi fotoğrafının önünde 5 oyuncu Allianoi’nin kurtulmasını savunur. Baraj fotoğrafının önündeki 5 oyuncu ise Allianoi’yi önemsemez. İki taraf kendi düşüncesini heyecanla savunur. Herkes birbirine kızgındır. Hakim hangi tarafa bakacağını şaşırır, kime hak vereceğini
bilemez. Bir taraf az tempoyla dans ederken diğer taraf çok hareketlidir. Her iki grup da hakimi etkilemeye çalışır Dans sırasında karşı taraflar birbirine dokunmaz. Ekrandaki görüntüler sabittir.
Efekt: Müzik heyecanlıdır.
Bir süre sonra herkes donar. Hakimin kararını öğrenmek için beklerler. Hakim bulunduğu yerden biraz öne çıkar ve kararını vermiştir. Kısa süre dans eder.İki taraf sabırsızlıkla kararın sonucunu beklerler.Hakim dansına başlar.Dans bittiğinde Allianoi’yi savunan grubu haklı bulur, sahneden çıkar.Kaybeden tarafın kızgınlığı artmıştır.Herkes yer değiştirir karşı gruptakilerle eşleşirler ve son dansı yaparlar.Dans biter.
Sahne kararır.
Sahne 8 Dans Stüdyosu 10 Dansçı
Ekranda Allianoi’deki Decumanus denilen cadde yapısının fotoğrafı vardır.
Mekan aydınlanır.
Efekt: Müzik başlar.
İçeri 10 dansçı girer.Ellerinde küçük sandalyeler vardır.Birbirlerine sinirli bir şekilde bakarlar.Bir önceki sahnede mahkemeye çıkmışlardır ve mahkemeyi Allianoi’yi destekleyen taraf kazanmıştır.Bu yüzden karşı grup kızgındır.Herkes kendi sandalyesiyle dans eder.Sanki sandalyeler sırtlarında onlara istemeden verilmiş bir sorumluluktur.Büyük bir zorluk içinde bu sorumlulukla savaşırlar.Ne yaparlarsa yapsınlar, sandalyeden kopamazlar.İki dansçı birbirlerine bakar ve sandalyeleri kullanarak savaşmaya başlarlar.Diğer dansçıların artık enerjileri tükenmeye başlar.Önde sandalyeyle savaşan iki dansçı da çok yorulmuştur.Bütün enerjileri bittiği anda yere düşer ve hareketsiz kalırlar.
Ekrandaki sütunlu yol fotoğrafı değişir yerine Batı Köprüsü’nün fotoğrafı gelir.M.S. 2 yy’a ait köprü iki kemerden oluşur.Köprü görünümüyle birlikte rahatlatıcı bir müzik başlar.Yine aynı zamanda arkada sandalyelerinden kurtulmaya çalışan oyuncular ekrana bakar.Müziğinde etkisiyle büyülenmiş gibi bir süre köprüyü izlerler.Yavaş yavaş sandalyeleri yere bırakırlar.Birbirlerine bakarlar.Önde yere uzanmış olan iki dansçının yanına giderler.Dansçıları inceler ve onları yumuşak hareketlerle ayağa kaldırırlar.Sahnenin iki tarafında eşit olacak şekilde sıralanırlar.Karşı karşıya gelen dansçılar ellerini birleştirir.Ve bir köprü oluştururlar.Ekrandaki köprü görüntüsü kaybolur.
Sahne göz alıcı bir şekilde aydınlanır. Ve dansçılar yavaşça sahneyi terk ederler.
Sahne 9 Dans Stüdyosu 3 Dansçı
Perdede şifa yurdu Allianoi’nin genel bir görünümü vardır. Kuzey ılıcalardan kazı alanının göründüğü bir fotoğraftır. Bu alanın önünde kırmızı - beyaz şeritli bir engel vardır. Sahne aydınlanır. İki dansçı gelir, ellerinde ekrandaki kırmızı - beyaz şeritten vardır. Biri sahnenin diğer tarafına gider ve şeridi ellerinde tutarlar. Artık sahnenin başından sonuna kadar geçişin yasak olduğunu belirten şerit vardır.
Müzik başlar.Perdedeki şerit görüntüsü yerini dehliz fotoğrafına bırakmıştır.Allianoi’deki ılıcanın yan bölümünde bulunan bu dehliz küçük pencerelerden aldığı hafif bir ışıkla aydınlanır.Bir süre sonra sahnenin bir tarafından dansçı bir kız gelir.Gözleri bağlıdır.Şeridi geçmek için yapacağı solo dansına başlar.Bir süre sahneyi dolaşır.Yavaş yavaş sahnenin önüne yürür.
Işık onu takip eder.Sahnenin önüne gelince diğer dansçıların ellerinde tuttukları şeride çarpar.İlerlemeye çalışır.Fakat şerit buna izin vermez.Çünkü dansçılar şeridi sıkı sıkıya tutmuştur.Gözleri bağlı dansçı bu engeli aşmaya çalışır.Önündeki engel gerçekten zor aşılacaktır.Dansçı bütün sahne boyunca şeridi tutarak dans eder. Bu engelin neden yoluna çıktığını anlamaya çalışır. Dokunur, görmek ister, hissetmeye çalışır. Her hareketinden sıkı bir mücadele içinde olduğu anlaşılır. Sahnenin ortalarına geldiğinde ilerlemesi git gide zorlaşır. Sanki çok uzun bir süredir savaşıyormuş gibi yorulmuştur. Yere yaklaşır. Pes edecekmiş gibi hisseder ama müzik ona güç vermektedir.
Tam bu sırada pembe bir ışık sahneyi aydınlatır. Biraz daha ilerler. Şeridi aşması gittikçe zorlaşır. Bazen birer adım geri gider. Ancak devam etmek zorundadır. Bir an
durur ve ileri doğru şeridi tutarak hızlanır. Ve büyük bir zorlukla engeli aşar. Diğer dansçılar
şeridi bırakmak zorunda kalır, şerit yere düşer. Gözleri bağlı, sonunun ne olduğunu bilmemesine rağmen başarıya ulaşır. Şerit yere düştüğü anda gözlerindeki bağı büyük bir özgüven içinde çıkarır. Yavaşça yürür, mutlu olarak sahneyi terk eder, yerde sadece şerit kalmıştır. Ekrandaki dehliz fotoğrafı değişir. Allianoi’de bulunan tarihi bir ağaç fotoğrafı görünür.
Sahne hafif bir pembe ışıkla kapanır.
Bu son sahnede 6 dansçı vardır. Umut için koşmak isterler.
Sahne yine göz alıcı maviliğe bürünmüştür.
Biraz mavi ışık azalınca fondaki mavi gökyüzü görülür.
Müzik başlar.
Efekt: Kuş cıvıltıları. Sahneye dansçılar gelir. Hepsi farklı yerde durur, sırayla dans etmeye başlarlar. Danslarında gökyüzüne, özgürlüğe özlem vardır. Hepsi aynı anda ama farklı figürlerle dans eder. Kendi dansını bitiren dansçı arkasını döner. Kuş cıvıltısı yerini dansçıların iç seslerine bırakır. Hepsi umutludur ve yerlerinde duramayacak kadar da heyecanlı.
1.dansçı
”Hadi yapabiliriz, ne duruyoruz” .
2.dansçı
“Evet arkadaşlar yapabiliriz, engel olabiliriz”.
3. dansçı
“ Birlik olmalıyız, kimse bizi yıkamaz!”.
4.dansçı
“ Bu hatayı durdurabiliriz, başarabiliriz!”.
5.dansçı
“Bende sizinleyim, bu savaşı kazanmalıyız!”.
Son dansçı
“ Hadi arkadaşlar hareket vakti geldi, onu kurtaralım” der.
Müziğin sesi yükselir. Bütün dansçılar heyecanla öne dönerler. Sahnenin önüne doğru birkaç adım atarlar. Sonra hepsi gülen bir yüzle öne doğru koşarlar. Oyuncular sahneden çıkar. Ekrandaki gökyüzünün maviliği sahnenin mavi ışığı içinde kaybolur.
Yine ilk sahnedeki gibi her yer mavidir.