Büyükanne Despina
Ev İşleri – İp Eğiren Kadınlar
Açık Havada Ders
Çamaşır Yıkayan Kadınlar
Panayır
Pazar Yeri Ve Kasaplar
Karaferye Panayırı
Ulah Göçebeleri
Yazlık Mera Summer
Ulah Halayı (Oro)
Aziz George Günü Kutlaması
Karaferye’de Epifani Kutlaması
Köy Düğünü
Veteriner Kliniği
Ziraat Okulundaki Türk Hocası
Aziz Kiril Ve Aziz Methodıus Günü Kutlaması
Bütün Azizler Günü
Manastır Kutsal Pazar Kilisesi’nde Panayır
Makedon Nüfusunun Baskılanması
Manastır’da Cenaze
Jön Türklerin Iı. Meşrutiyet Tezahüratları
Iı. Meşrutiyet Tezahüratları
Iı. Meşrutiyet Töreni
Türklerin Meşrutiyet Söylevleri
Türk Piyade Ve Süvarileri Geçidi
Türk Topçuları Geçidi
Kafileler
Askeri Bando Geçidi, Şef Ve Süvarileri
Romanya Heyeti Manastır’ı Ziyaret Ediyor (1911)
Romanya Heyeti Gopeş’i Ziyaret Ediyor (1911)
Romanya Heyeti Resne’yi Ziyaret Ediyor (1911)
Grevena Manzarası
Grevena Kilisesi
Grevena Piskoposu Emılıyanos’un Cenazesi (1911)
Grevena Şehir Manzarası
Grevena Piskoposu Şehit Emılıyanos'un Sureti
Milli Şehit Emılıyanos'un Naaşı Ve Yardımcısı
Şehit Emılıyanos'un Naaşının Konulduğu Grevena'daki Aziz
Akhil Kilisesi
Halk Milli Şehit Emılıyanos'a Saygılarını Sunuyor
Grevena Piskoposu Emılıyanos'un Cenaze Töreni Hep
Hatırlanacak
Rahmetli Mezarına Konuluyor
Sultan V. Mehmet Reşat’ın Selanik Ziyareti (1911)
Sultan V. Mehmet Reşat’ın Manastır Ziyareti (1911)
Aleksandr Karayordevic’in Manastır Ziyareti
Yunan Kralı Ve Veliahtı Pavle’nin General Boyovic
Tarafından Manastır’da Karşılanması
Sırp Askerlerinin Manastır’daki Geçidi
Manastır’da Epifani Kutlaması
Manastır’da Cıty Café’nin Açılışı
Manastır’da Düğün
Meçhul Çekimler
Manaki Kardeşler Filmleri
Balkanların ilk sinemacıları Yanaki ve Milton Manaki’nin
restore edilen filmlerinin tamamı, Türk sinemasının 100. yılı vesilesiyle
festivalde gösteriliyor. Fotoğrafçılıkla uğraşan, 1911’de Osmanlı Padişahı’nın,
1929’da Yugoslavya Kralı’nın saray fotoğrafçıları olan Yanaki ve Milton Manaki
kardeşler, Balkanların ilk kameramanları ve dolayısıyla ilk sinemacıları olarak
kabul ediliyor. İki kardeş ilk çekimlerini, Yanaki Manaki'nin 1905 yılında
İngiltere'den aldığı 300 model numaralı Bioskop film kamerası ile yaptı. Yerel
olayları, gelenek ve görenekleri kaydetmeye başlayan iki kardeş, 1905-1926
arasında filmlerini 35mm siyah-beyaz nitrat tabanlı filmlere kaydettiler. 1921’de
Bitola’daki (Manastır) evlerinin yakınında açık havada, 1923’te de kurdukları
salonda film gösterimleri de yapmaya başladılar.
1995-1996 yıllarında Manaki Kardeşlerin filmlerinin
asetat tabanlı-güvenilirlikli filmlere aktarılması yöntemiyle korunmaları
sağlandı. 2012’de, Manaki Kardeşler’in film mirası dijitalleştirildi ve restore
edildi. Bu projeler Makedonya Sinemateki tarafından Budapeşte’deki Macaristan
Film Laboratuarı’nda, Makedonya Kültür Bakanlığı ve UNESCO’nun katkılarıyla
gerçekleştirildi.
Osmanlı İmparatorluğu vatandaşı olan ve 20. yüzyılın
başında Balkanlar’da yaşanan büyük tarihsel dönüşüme tanıklık eden Manaki
Kardeşler’in çektikleri filmler arasında II. Meşrutiyet kutlamaları, Türk
süvari, piyade ve topçularının geçit töreni ve Sultan V. Mehmet Reşat'ın
Selanik ve Manastır ziyaretleri de yer alıyor. Osmanlının son dönemine ilişkin
görsel belgeler anlamına da gelen bu filmler, bazı sinema tarihçileri
tarafından Türkiye’de sinemanın başlangıcı olarak kabul ediliyorlar. Manaki
Kardeşler'in kurguladığı tek film olan Grevena Piskoposu Emiliyanos'un Gazetesi
dışındaki filmlerin isimleri Milton Manaki'nin hatıralarından yola çıkılarak
verilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder