Ana içeriğe atla

Manaki Kardeşler Filmleri


Büyükanne Despina
Ev İşleri – İp Eğiren Kadınlar
Açık Havada Ders
Çamaşır Yıkayan Kadınlar
Panayır
Pazar Yeri Ve Kasaplar  
Karaferye Panayırı
Ulah Göçebeleri
Yazlık Mera Summer
Ulah Halayı (Oro)
Aziz George Günü Kutlaması
Karaferye’de Epifani Kutlaması
Köy Düğünü
Veteriner Kliniği
Ziraat Okulundaki Türk Hocası 
Aziz Kiril Ve Aziz Methodıus Günü Kutlaması
Bütün Azizler Günü 
Manastır Kutsal Pazar Kilisesi’nde Panayır
Makedon Nüfusunun Baskılanması
Manastır’da Cenaze
Jön Türklerin Iı. Meşrutiyet Tezahüratları
Iı. Meşrutiyet Tezahüratları
Iı. Meşrutiyet Töreni  
Türklerin Meşrutiyet Söylevleri
Türk Piyade Ve Süvarileri Geçidi 
Türk Topçuları Geçidi
Kafileler
Askeri Bando Geçidi, Şef Ve Süvarileri
Romanya Heyeti Manastır’ı Ziyaret Ediyor (1911) 
Romanya Heyeti Gopeş’i Ziyaret Ediyor (1911)
Romanya Heyeti Resne’yi Ziyaret Ediyor (1911)
Grevena Manzarası
Grevena Kilisesi
Grevena Piskoposu Emılıyanos’un Cenazesi (1911)
Grevena Şehir Manzarası
Grevena Piskoposu Şehit Emılıyanos'un Sureti
Milli Şehit Emılıyanos'un Naaşı Ve Yardımcısı
Şehit Emılıyanos'un Naaşının Konulduğu Grevena'daki Aziz Akhil Kilisesi
Halk Milli Şehit Emılıyanos'a Saygılarını Sunuyor
Grevena Piskoposu Emılıyanos'un Cenaze Töreni Hep Hatırlanacak
Rahmetli Mezarına Konuluyor 
Sultan V. Mehmet Reşat’ın Selanik Ziyareti (1911)
Sultan V. Mehmet Reşat’ın Manastır Ziyareti (1911)
Aleksandr Karayordevic’in Manastır Ziyareti
Yunan Kralı Ve Veliahtı Pavle’nin General Boyovic Tarafından Manastır’da Karşılanması
Sırp Askerlerinin Manastır’daki Geçidi
Manastır’da Epifani Kutlaması
Manastır’da Cıty Café’nin Açılışı
Manastır’da Düğün

Meçhul Çekimler

Manaki Kardeşler Filmleri

Balkanların ilk sinemacıları Yanaki ve Milton Manaki’nin restore edilen filmlerinin tamamı, Türk sinemasının 100. yılı vesilesiyle festivalde gösteriliyor. Fotoğrafçılıkla uğraşan, 1911’de Osmanlı Padişahı’nın, 1929’da Yugoslavya Kralı’nın saray fotoğrafçıları olan Yanaki ve Milton Manaki kardeşler, Balkanların ilk kameramanları ve dolayısıyla ilk sinemacıları olarak kabul ediliyor. İki kardeş ilk çekimlerini, Yanaki Manaki'nin 1905 yılında İngiltere'den aldığı 300 model numaralı Bioskop film kamerası ile yaptı. Yerel olayları, gelenek ve görenekleri kaydetmeye başlayan iki kardeş, 1905-1926 arasında filmlerini 35mm siyah-beyaz nitrat tabanlı filmlere kaydettiler. 1921’de Bitola’daki (Manastır) evlerinin yakınında açık havada, 1923’te de kurdukları salonda film gösterimleri de yapmaya başladılar.

1995-1996 yıllarında Manaki Kardeşlerin filmlerinin asetat tabanlı-güvenilirlikli filmlere aktarılması yöntemiyle korunmaları sağlandı. 2012’de, Manaki Kardeşler’in film mirası dijitalleştirildi ve restore edildi. Bu projeler Makedonya Sinemateki tarafından Budapeşte’deki Macaristan Film Laboratuarı’nda, Makedonya Kültür Bakanlığı ve UNESCO’nun katkılarıyla gerçekleştirildi.

Osmanlı İmparatorluğu vatandaşı olan ve 20. yüzyılın başında Balkanlar’da yaşanan büyük tarihsel dönüşüme tanıklık eden Manaki Kardeşler’in çektikleri filmler arasında II. Meşrutiyet kutlamaları, Türk süvari, piyade ve topçularının geçit töreni ve Sultan V. Mehmet Reşat'ın Selanik ve Manastır ziyaretleri de yer alıyor. Osmanlının son dönemine ilişkin görsel belgeler anlamına da gelen bu filmler, bazı sinema tarihçileri tarafından Türkiye’de sinemanın başlangıcı olarak kabul ediliyorlar. Manaki Kardeşler'in kurguladığı tek film olan Grevena Piskoposu Emiliyanos'un Gazetesi dışındaki filmlerin isimleri Milton Manaki'nin hatıralarından yola çıkılarak verilmiştir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Allacciate Le Cinture - Kemerlerinizi Bağlayın

Yönetmen Ferzan Özpetek'in son filmi "Kemerlerinizi Bağlayın" dün Türkiye'de vizyona girdi. Bu havada Ferzan filmi iyi gider diyerek arkadaşlarla bilet aldık. Koltuklarımıza kurulduktan sonra yağmurun sesiyle açılış sekansı başladı. Hareketli kamera şiddetle yağan sağnağı adeta bize yaşattı. Otobüs durağına varınca da bir tilt ile filmin başrol oyuncularıyla tanışmış olduk hemde bir ırkçı kavga sebebiyle. Güzel Elena, bir barda garson olarak çalışmaktadır, en yakın arkadaşı ise gay Fabio'dur. Fabio ise Silvia ile oturmaktadır. Akşamları eve gelmemesiyle bir sevgili edindiği anlaşılan Silvia, çareyi arkadaşlarıyla Antonio'yu tanıştırmakta bulur. Tamirci olan kaba davranışlı Antonio, Silvia'nın arkadaşları tarafından sevilmez. "Zıt kutuplar birbirini çeker" Antonio ve Elena birbirine aşık olur. Ancak Elena'nın iki senelik bir ilişkisi vardır ve maalesef! o da Silvia'ya aşıktır.  Bara gelen Antonio bir bardak birayı fondip yaptıkta...

Terminus'da Ne Var? "The Walking Dead"

Kim ölür kim kalır meselesi... İzlemeden okumayalım lüften. 4. Sezon 8. bölümün sonunda herkes hapishaneden dışarı savrulmuştu. Gözü dönmüş vali gidip bir kampı kendine göre düzenlemiş, görünürde bir aile bile kurmuştu. Ancak bu hayat onun için yeterli değildi. Kendi kendine hapishanedekileri (yani Rickleri) düşman edinmişti ve intikam almalıydı. Kamptakileri doldurup hapishaneye sürdü. Ve Hershel'in kafası gövdesinden ayrıldı... Sapkın vali bunu Michonne'nin kılıcıyla yaptı. Sonrasında karşılıklı bir saldırmaca sürdü. Otobüsle hapishaneden ayrılanlar ve bir sağa bir sola savrulanlar oldu. Ne hikmettir ki ilerleyen bölümlerde otobüsün en güvensiz yer olduğu anlaşıldı. 8. bölüm sonrasında "The Walking Dead" fanatikleri merakla bekledi. Kim nereye gitti, nasıl buluşacaklar? Rick ve Carl, Judith'i kaybetti ve bunu uzun bir süre üstlerinden atamadılar. Ağır yaralı olan Rick'i oğlu Carl gözetti. Bu süreçte babasıyla bazen monolog bazen de dial...

Bulantı-Zeki Demirkubuz

"Var olmaktan başka hiçbir şey yok" Film, Jean-Paul Sartre'ın "Bulantı" isimli kitabı akla getiriyor... Filmdeki Ahmet  varoluşundan pişman mıdır bilinmez ancak nevrotik bir kaçış sürecinde olduğu kesindir. Karısını ve oğlunu uzaklara uğurlar. Gözü yaşlı eşi "Biz seni darlamışız" diye serzenişte bulunur giderken... Ahmet'in umurunda değildir. Çünkü onlar gidince de darlanmaya devam eder.  Karısı ve oğlu kaza geçirip öldüğünde Ahmet bir kadınla evde sevişmektedir. Telefonu defalarca çalar ve açmak istemez. Hatta sabahları evi toplamaya gelen kadın ona polisin aradığını söylese de durum değişmez. Ahmet sürekli bir kaçış içindedir. Gerçeği öğrenince onun acısına bile uzak kalırız. O yatak odasındayken kamera koridordadır ve film biraz daha uzak bir tarihle devam eder.  Ahmet yine eski Ahmet'tir. Sevgilisi ile daha rahat görüşecek diye düşünürüz ancak onun aramalarına cevap bile vermez. Çünkü ayrılmak istediğini yüzüne söyleyecek cesareti...